*

Politiikan esseet - juhani kahelin Saada aikaan älyllistä liiikettä- siinä blogini tarkoitus.

Apostoli Pietari asuu Helsingin Rautatientorilla

  • Tituksen riemukaari, Pyhä tie eli Via Sacra, Colosseum
    Tituksen riemukaari, Pyhä tie eli Via Sacra, Colosseum
  • Pietarillako avain maailmaan?
    Pietarillako avain maailmaan?
  • Moderni paluu pakanalliseen ilotteluun?
    Moderni paluu pakanalliseen ilotteluun?

Suojanaan lepattava telttakangas. Sade työntyy oviaukosta. Aamuyöllä on kylmä.

Ihmiskunnan totuudet ovat heittäneet häränpyllyä kerran jos toisenkin. Niin heittävät myös tänään ja huomenna.

Yksi herkullisimpia totuuden kääntäjäisiä liittyy noin vuoteen 70 jKr sekä senjälkeiseen kehitykseen. Tuolloin Roomaan tallusteli pakolainen rääsyvaatteissa, yöpyi kadun kiveyksellä, söi jos sai syödäkseen, aivan kuten aikamme pakolaiset. Roomaan saapunut sattui olemaan kovaääninen, paasasi sitä ja tätä. Paasauksesta ei Neron jälkeisessä Roomassa pidetty, ristille vaan ja henki pois. Tuon rääsyläisen hauta löytyy Pietarin kirkon alta. Oli hauta oikea tai ei, maailman suurimmaksi mainittu kirkko nimeytyy tuon pakolaisen mukaan - Pietarin kirkko Vatikaanissa.

Helsingin Rautatientorilla ei tämän päivän Pietaria tunnisteta. Häätää hänet kyllä halutaan.

Mikä oli Rooman totuus apostolien Pietari ja Paavali sinne tullessa? Tituksen riemukaari seisoo yhä Via Sacran itäpäässä Forumilla. Roomalaisten pakkovalta oli nostattanut Juudean maan kapinaan. Kapinoinnin perinteitä siellä oli. Jeesus-niminen kapinoitsija (terroristi) oli jo aiemmin menettänyt hermonsa roomalaisten kanssa. Rooman sotaväki kukisti kapinan verisesti, tappoi ja tappoi. Ajan tavan mukaan vihollisen päällikkö raahattiin riemukaaren alitse Forumin halki ja lopuksi mestattiin. Se oli roomalainen totuus.

Kumpi totuus, Pietarin vai roomalaisten, tarttui maailmaan?

Yhden miespahasen puheet ottivat tuulta. Oliko se tuon puheen ansiota? Tuskin. Ehkä enemmän osoitus ihmiskunnan elämänmuotojen hapraudesta ja valtarakenteiden oveluudesta. Voi ihmispoloista.

Kun Mauno Koivisto vuonna 2017 siunataan maanalaiseksi, piispa Huovinen suoltaa tuntikaupalla Pietari-lähtöistä puhuntaa. Ja kaksi vuosituhatta Pietarin ja Paavalin surmaamisen jälkeen Helsingissä on Paavalin kirkko. Pietarin kirkkoa ei taida olla, mutta naapurissa on viisimiljoonainen Pyhän Pietarin kaupunki.

Totuus voi löytyä katuojasta.

Totuuksia etsineen Daniel Europaeuksen sanotaan kuolleen Pietarin katuojaan ja tulleen haudatuksi köyhien joukkohautaan. Ei tullut hänestä Pietaria eikä Jeesusta.

Jos käveleksit Rooman pölyisiä, meluisia, ruuhkaisia katuja, niin voi sitä kirkkojen määrää. Kultaa ja kiiltoa, kiiltoa ja kultaa. Parin rääsyläisen sekä Pyhän Marian nimiin tuo kaikki on kastettu tai kuivattu, kummin vaan. Ihmiskunnan totuudet ovat hapraita, tosi hapraita. Nousi kuolleista, astui ylös taivaisiin, on viimeisenä päivänä herättävä kuolleista, vai miten se meni, Huovisen sanat eilen Helsingin Tuomiokirkossa. Miksi se muuten on tuomion kirkko? Ketä tuomitaan, mistä teosta? Tuomitseminenko on maailman totuus? Ymmärrykseni sanoo, että tuo puhunta ei ole totta. En ole tuomion tarpeessa. En ole armon tarpeessa. Puhe armosta on alistamista, samaa alistamista mitä roomalaiset harrastivat ympäri Välimerta.

Tunnottomat hallitsijat ovat kautta aikain havainneet että armopuhe kirkastaa vallankäytön. Keisari Konstantinus kävi verisen veljestaistelun Rooman kupeessa, sen voitettuaan keksi kristinuskon valtansa perusteluksi. Niin teki myös Kustaa Vaasa, korut pois kirkolta. Luther manasi maaseutukapinalliset. Kirkko kielsi areiolaisuuden, järkeenkäyvän ajattelun. Jos areiolaisuus olisi voittanut, ehkä minäkin olisin kristitty. Nyt en ole, en siedä epäuskottavia tarinoita. Antiikin pakanallisuus oli sentään leikkisää, ihmiskohtaista ja kasvattavaa, olisipa se elänyt. Katolinen kirkko tarrautui pyhän hengen kolminaisuuteen ja sensellaisiin myytteihin. Yhä tänään niitä meille paasataan, tuomiokirkosta alkaen. Katolinen kirkko loi jesuiittajärjestön vahtimaan maailmaa, sen rinalla Trumpin tai Putinin otteet kalpenevat. Uskokaa tai älkää, jesuiittavahtiminen jatkuu tänään. Pietarinkirkon kupeessa on valtaisa arkisto jesuiittain laatimia veteraanin iltahuutoja.

 

Tituksen riemukaari

Forum Romanum

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (9 kommenttia)

Käyttäjän katriinakajannes kuva
Katriina Kajannes

Kirkko ja uskonto vallankäytön välineenä joutaisivat pois kaikkialta.

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Helposti sattui viimekin viikolla roomalaisten arkielämää kaduntasolla tarkkaillessa silmään miksi heillä elämä näyttää helpolta ja iloiselta käyttäytyessään toisiansa kohtaan ystävällisesti ja avuliaasti. Jouduin pari päivää totuttelemaan päästäkseni omasta jurotuksesta irti.

Äskeisestä kolikkokohusta viisastuneena voisimme pohtia miksi Suomessa ei ole saatu aikaan ns. historiallista kompromissia hautaamaan oman historian kauhukertomukset historian loppumattomien tarinoiden joukkoon?

Sellainen kuin Italiassa on ilman sen suurempia lippujen heiluttelemista tapahtunut. Pari viimeisimmistä presidenteistä, Sandro Pertini ja Giorgio Napoletano, olivat vanhoja kommunisteja symboloimassa uutta aikaa.

Vielä -70 luvulla punabrigadit kävivät katkeraa kaupunkisotaa fasistisena pitämäänsä hallintoa vastaan, joka lymyili Jumalan tai millä nimellä kuka kaikkivaltaista kutsuukin selän takana. Sitten sovittiin, että pannaan tuo voima viralta poliitisissa kysymyksissä ja kaikki alkoivat vähitellen nauraa. Tänään siellä persutkin haluavat pukeutua muodikkaasti nauttien tästä ainoasta elettävänä olevasta elämästä.

Suomessa poliittiset naiset muistuttvat määkiviä elikoitansa. Paras herja aikoihin netissä.

Käyttäjän KuinkaKarlMarxTavataan kuva
Seppo Oikkonen

""Kumpi totuus, Pietarin vai roomalaisten, tarttui maailmaan?""

Ei kumpikaan. Roomalaisen aistikulttuurin hajoaminen ja rappeutuminen päätyi suureen eurooppalaiseen regressioon, jota kesti pyöreästi tuhat vuotta. Depersonalisaation tilassa toki Jumalalla oli eräänlainen kaikkiallisen Subjektin rooli. Keskiajan ihminen koki realiteettina sen että maailma hänen ympärillään muodostui "Jumalan tahdosta".

Jos tietäisimme miksi ja miten Rooman valtakunnassa jo yleistyneet kognitiiviset kyvyt, kuten luku- ja kirjoitustaito, katosivat keskiajan Euroopassa, ja kuinka ne elpyivät kun retoriikan auditiivinen maailma sai taas rinnalleen visuaalisen objektivaation -- vertikaalilinjojen hahmottamiseen perustuvan syvyysperspektiivin, ajantajun ja lineaarisen äännekirjoituksen -- itseymmärryksemme lisääntyisi aivan ratkaisevasti. Kysymyksen on McLuhanin pohjalta asettanut Neil Postman.

Se henkinen varustus jonka varassa me nyt näitä omia ajatuslavasteita pystytämme -- sillä tällaiset kuvaelmat muinaisuudesta ovat vain oman psyykemme kuvitteellisia projektiota, eikä meillä ole mitään henkisiä eväitä joilla oikeasti pystyisimme elämään päivääkään antiikin roomalaisina saati tajuamaan mitä ympärillämme siellä tapahtuisi -- on koko imiskunnan historiassa aivan poikkeavanlaatuista, aivan erityistä. Vaikka ihmisellä on lajityypillisiä yleisinhimillisiä piirteitä, ja vaikka ihmisellä on kautta aikain ollut "tiedollista" harrastusta, eurooppalaisella uudella ajalla naksahtivat yhteen sellaiset kognitiiviset tekijät joille ei historiassa ole vertauskohdetta.

Niin sanottu "kartesiolainen paradigma", Subjektin eriytyminen ja todellisuuden Objektivointi, loi yhtäältä yksilöminuuden, individualismin, yksilöoikeudet ja -vapaudet, niiden yhteisöprojektiona kansallisvaltion ja nimenomaan ja vain sille ominaisen "edustuksellisen" demokratian, ja toisaalta, objektivaation vaikutuksena empirismin, luonnontieteet, teknisen edistyksen ja teollisen hyvinvoinnin.

Tuon ajattelun vaikutuksesta maailma ja ihmisen elinehdot ovat kahden viimeisen vuosisadan aikana kokeneet muutoksen joka on tuhatkertainen verrattuna koko ihmissuvun kehityshistorian miljoonan edellisen vuoden aikana tapahtuneeseen muutokseen. Eurooppalaisen uuden ajan kartesiolainen rationaalisuus on sellainen ilmiö.

Ja siihen kuuluu osaltaan myös tällainen todellisuudesta irronnut, opillisten käsitteiden varassa tapahtuva historiallisten kulissien mielikuvamaalailu, jota sinunkin kirjoitelmasi nyt ja aika usein ovat.

Ei niillä oikeasti ole mitään yhteistä. Roomalaisvallan aikaisilla tapahtumilla ja näinä päivinä Helsingin asema-aukiolle jämähtäneillä, kokonaan erilaiset kognitiiviset perusratkaisut omaksuneista kulttuureista vaeltaneilla niin sanotuilla "turvapaikanhakijoilla". Eikä tuollaisten kuvitteellisten yhteyksien konstruoiminen ole oikein kunnollista ajattelua eikä kirjoittamistakaan. Puutteellista tietoa ja perinpohjaista kulttuurista väärinymmärrystä pikemminkin.

Käyttäjän juhanikahelin kuva
Juhani Kahelin

Kovin olet kriittinen minua kohtaan. Mutta ei se mitään.

Hauska kysymys tuo, missä mielessä voisi vertailla ihmisten virtailuja roomalaisaikana ja tänä päivänä. "Ei niillä oikeasti ole mitään yhteyttä", sanot kaikentietävästi. Jos noin olisikin, myös se on (olisi) kiintoisa pohdinnan ja vertailun aihe.

Luulenpa silti että monenlaista vertautuvuutta ja opettavuutta löytyy ihmisten virtailusta Rooman aikana ja tänään. Ihmismassat saattoivat hakeutua Roomaan hyvinkin samantapaisista syistä kuin tänään Eurooppaan. Ihmisiä myös pakkosiirreltiin sotien seurauksina (vertaa vaikka karjalaiset Suomessa). Miksi kokonaiset kansat lähtivät liikkeelle jostain Aasian aroilta kohti Eurooppaa ja työnsivät edestään muita kansoja Rooman valtakunnan alueille. Entä nämä apostolit! Miksi hekin lähtivät käveleksimään itäisen Välimeren rantoja pitkin ja osa puikkelehti Roomaan asti. Paljon hauskoja kysymyksiä joihin voi liittyä erinäistä vertautuvuutta nykymaailman tilanteeseen. Uskon että esim. Syyrian sodan ja pakolaisuuden taustalla on ekologinen kriisi, ilmaston ja maaperän kuivuminen, ruuan tuotannon vaikeutuminen, nälkä ja toimettomuus (vertaa juutalaisten kapinat roomalaisia vastaan). Samat syyt saattoivat ajaa ihmisiä myös Rooman aikoina liikkeelle.

Eli Seppo Oikkosen näennisvarmat näkemykset ja moitteet ovat kovin helppoheittoisia.

Houkuttavaa olisi jatkaa uskontokysymysten puolelle, kysyä miksi kristinuskon tapainen mystiikka ja pilvimäiset opit tarttuivat noina aikoina ihmisiin. Elämä oli monin tavoin epävarmaa. Näinhän tapahtuu tänäänkin: on kaikenmaailman helluntailaisuutta, jeesuksen paluun odotusta, pilviin kurkottelua, ihmeiden ihmettelyä, käsien ojentelua ja entäs sitten tämä: niinsanottu populismi. Jospa aikamme populismi tosiaan onkin jotain samaa kuin kristinuskon leviäminen antiikissa.

Huonosti on asiat, näiden híhhulointien kanssa.

Käyttäjän KuinkaKarlMarxTavataan kuva
Seppo Oikkonen

Ekologiset kriisit ovat aina olleet mahdollisia, eikä mikään estä ihmisiä auttamasta toisiaan yli maiden ja kulttuurien rajojen.

Mutta kulttuurit ovat kovia kognitiivisia tosiasioita. Siitä, että kaikilla on 'ihmisarvo' ei mitenkään seuraa se, että kaikki kulttuurit sopeutuisivat keskenään. Päinvastoin, yhteensopimattomat kulttuurit tuhoavat toisensa perusteellisesti ja peruuttamattomasti -- ihan siitä riippumatta mitä yksilötasolla koetaan tai tapahtuu.

Toteemit olivat ensimmäisiä yleiskäsitteitä. Nimeäminen sulki sisäänsä samuuden piirejä. Yleiskäsitteet elävät yli sukupolvien ja aikakausien, eikä kysymyksellä "miksi kristinuskon tapainen mystiikka ja pilvimäiset opit tarttuivat noina aikoina ihmisiin" ole mielekästä sisältöä. Ajat voidaan tunnistaa juuri siitä millaiset asiat tarttuvat ihmisiin.

Tunnustan etten kehitellyt ylipurevaa kritiikkiä siksi että pitäisin sinua mielenkiinnottomana kirjoittajana. Päinvastoin. Jos olisin Juhani, luultavasti huolestuisin saamastani kannatuksesta.

Jore Puusa

Helsingin asema-aukiolle jämähtäneillä, kokonaan erilaiset kognitiiviset perusratkaisut omaksuneista kulttuureista vaeltaneilla niin sanotuilla "turvapaikanhakijoilla".
---------
Monia sanoja peräkkäin.....mutta kysymys kuuluu...
1. Montako heistä olet tavannut ja keskustellut kanssaan?
2. Koska viimeksi olet ollut sotaakäyvässä maassa?
3. Oletko nähnyt - miltä näyttää kun isäsi, veljesi tai vaimosi..tai lapsesi tapetaan?

Koitapa vastata, kiitos.

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

>Miksi se muuten on tuomion kirkko?

ooo

Olikohan niin että se on käännösvirhe. Dom tarkoittaa sekä taloa että tuomiota (muistaakseni latinan kielessä) .
Näin ollen esim tuomiorovasti, tuomiokapituli, tuomiokirkko.... ja mitä niitä nyt onkaan, ovat virheellisiä nimiä.

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Lipposen mukaan sanonta "nahkurin orsilla tavataan" on peräisin Koivistolta.

Wikipedia sanoo ihmisuhreista tunnettujen asteekkien nylkeneen sotavankeja elävältä.

Toivo Wallius

Ihan hyvää historiallista pohdintaa Juhanilta. Nyt kuitenkin pitäisi keskittyä pohtimaan ihmiskunnan tulevaisuuden suuria haasteita. Mitkä ovat ne kulttuurit ja uskonnot, jotka voivat ylläpitää maailman elintärkeitä toimintoja, ruoantuotantoa, energiahuoltoa, tekniikan kehitystä, läketieteen kehitystä, väestöräjähdyksen hallintaa jne? Ovatko ne kristinuskontoon pohjautuvia länsimaisia kulttuureja vai keskiaikaa eläviä islamilaisia kulttuureja.

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Läntisen ajattelun levittämiinen ei aina sujunut kuin Strömsössä.

Rautanyrkkien valikoimiseksi saatettiin roomalaislegioonissa mestata kurinipitotoimina joka kymmenes mies omista rivistöistä. Yhtä hyvin natsit kuin ISIS olivat lukeneet läntisisä kirjoja opipiakseen videoimaan kurkunleikaamisia.

Missä määrin roomalaislegioonien maine aiheuttaa kansan hysteeristä pakenemista ISIS:n tieltä?

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset