Politiikan esseet - juhani kahelin Saada aikaan älyllistä liiikettä- siinä blogini tarkoitus.

Insinöörien ja ekonomistien ajattelu samalla tasolla - Juho Saari, Juha Sipilä

Alla oleva kirjoitelma sai innoituksensa Matti Virenin blogista. Teksti syntyi kommentiksi Virenille. Valtiollinen vyörytys - Juha Sipilän sanoin SOTU eli soteen vertautuva sosiaaliturvan muutos - on nyt kuitenkin niin rajua että julkaisen kommenttini myös erikseen, pienin täydennyksin.

Teksti nojaa mediauutisointiin, Juho Saaren tv-esiintymisiin sekä aiempiin havaintoihin.  Sotu-aiheesta tarvitaan intuitiivisten ajatelmien ohella myös erittelyä, jolle tieteilijäväki ei pelkästään hymähdä. Ehkä senkin aika tulee. 

Matti Viren asettaa tositärkeitä kysymyksiä. Kysymyksiä, joita valtiollisen päällevyörytyksen jaloissa on esitettävä ja pohdittava. Vastausten sisällöstä, päätelmistä voi olla eri mieltä kuin Viren, mutta se on pienempi paha. Ensin on kysyttävä mielekkäästi ja järkevästi.

Minkä asian suhteen "eriarvoisuus" määritellään ja mikä on sen vastakohta tasa-arvo - tämä on perustava kysymys, jonka nykypoliitikot ja heidän asiantuntijansa tyystin ohittavat tai ottavat naivisti. Mystinen loppuloksellinen tasa-arvo tulojen, koulutuksen, onnellisuuden suhteen on kapea-alainen, salakavalasti johdatteleva, naivi, käytännössä osin epärealistinen. TV:ssä Juho Saari sanoi että enemmistöllä menee nyt hyvin mutta jokin vähemistökummajainen ei ole siihen päässyt mukaan ja heidät on nyt vedettävä, sidottava. Mikä on tämä "enemmistö", mikä on tämä "myönteinen kehitys", mitä on se luuseriporukka joka ei sinnittele tai tajua pysyä mukana? Tässä kohtaa mielikuvitukseni laukkaa ja tuo mieleen 1900-luvun alkupuolen hygieniset rotuopit Suomessa ja Ruotsissa. Varsinkin saamelaisten lapset piti eristää ja opettaa enemmistön kulttuuriin, heidän kallonsa ja vartalonsa mitattiin, tutkittiin tieteellisesti, säilöttiin pääkaupunkien arkistoihin, vääränlaiset steriloitiin kansakunnan jalostumiseksi. Vastaava rotuoppi elää tänä päivänä mutta nyt se verhoutuu uusiin keisarin vaatteisiin, ekonomistisesti ja insinöörimäisesti määrittyvään "myönteiseen kehitykseen" (Sipilä, Saari ym).

Vähemmistöjä leimaavia juonteita oli muitakin. Maaseudun köyhälistö oli pelkkää putkinotkoa tai Ilmari Kiannon käkriäisiä. "Kommunistit" piti eristää. Sosiaalipolitiikka oli köyhäinhoitoa.

Tasa-arvo? Sellaisen suhteen on oltava varovainen, vältettävä pintaväittämiä. Yksi elementti löytyy ihmisoikeuksista, perusoikeuksista. Itse innostuin äskettäin ranskalaisen Rancieren ajattelusta. Hänen mukaansa politiikan lähtökohta on ihmisten älyllinen tasa-arvo (blogijuttuni täällä Puheenvuorossa). Kaikki, siis kaikki ovat älyllisesti tasa-arvoisia. Näin nähtynä Saaren, Sipilän ynnä muiden peruslähtökohta (luusereitten mukaanvetäminen, sitominen, aktivointi, kuulustelu, pakottaminen) on ihmisyyttä ja 'tasa-arvoa' loukkaavaa. "Työllistäminen" on alistavaa pintapuhetta.

Asuntopolitiikka ja mitä ehdotelmia Saaren porukka sen ympärille rakentelee, on samalla tavalla pinta-ajattelua. Sen pohjimmaiset motiivit jäävät paljolti piiloon (esim. johdatella ihmiset halvaksi työvoimaksi, instituutioiden ja 'eliitin' kannattelijoiksi, varmistaa kysyntää, HS-tilaajia, ay-jäseniä, kuntaeliiteille äänestäjiä jne jne). Kun esim. Helsingin seudulle ängetään massaa, niin tätä myllyä pyörittävä joukko (sinnemäet, vapaavuoret) saa siitä suurta tyydytystä, nauttii keskenään, ovat onnellisia! Samaan aikaan muiden ('asukkaiden') elämä voi käydä nuivaksi, omaehtoinen toiminnallinen sisältö katoaa, älyllinen, inhimillinen tai sosiaalinen tasa-arvo on kaukana. "Hyvinvointi" on eliittipeli, jossa ihmiset ovat nappuloita.

"Mitä koulutusta pitäisi lisätä?" Jälleen erinomainen kysymys Matti Vireniltä. OKM-visioissa sun muissa rehvastelleen että t&k-panos on nostettava neljään prosenttiin tai että miljoona ihmistä takaisin koulun penkille. Jälleen kerran: tämä on pintalähtöistä, johdattelevaa, salakavalaa. Se sitoo ihmisiä johonkin ulkoa annettuun (Saaren "myönteinen kehitys", tai tekoälyhype). Saaren ehdotelmissa äkkiseltään miltei eniten puistattaa viittaus massadataan, jota on alettava käyttää luusereitten hallinnointiin. Michael Lehkosuon (Helsingin yliopisto) varoitelmat tuntuvat päivä päivältä aiheellisimmilta.

Tätä kritiikkiä voisi jatkaa ja on jatkettava.

Kauan sitten - Juho Saaren ollessa STM:n virkamies - kuuntelin hänen puheitaan, kyseessä taisi olla Sosiaalipoliittisen yhdistyksen tilaisuudet. Puheensa alkupuolet hän käytti sen luettelemiseen kuinka kotimaiset tai ulkomaiset tutkimukset, barometrit, lehdet, julkaisut, newsweekit, Korean ajatuspajat, Davosin talousfoorumit, yritysjohtajien haastattelut, etlat evat ynnä muut ovat todistelleet Suomen olevan jumalattoman hyvä, ties maailman paras maa. Jo siinä vaiheessa luottamukseni Juho Saaren viisauksia kohtaan katosi eikä ole palannut. Päinvastoin, aina vaan alemmaksi menee. Juho Saari, hyvinvoinnin professoriksi Jumalan rinnalle nostatettu, on tämä maan eliittien, hyväosaisten sun muiden pääpropagandisti. Siksi hän tänään on Juha Sipilän lemmikki. Insinöörien ja ekonomistien ajattelu liikkuu samalla tasolla, siitä veljeys.

 

Matti Viren: Nytkö eriarvoisuus poistuu?

Juhani Kahelin: Kaikkien ihmisten älyllinen tasa-arvo - Jacques Rancieren todistelmia

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (20 kommenttia)

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Hyviä havaintoja. Tulee mieleen pakkopaitapolitiikka 20-30 lukujen Italiassa.

Mutta jotakin paljastavaa tapahtuu ainakin Stefan Wallinin aloitteesta vallan kamareissa:

https://demokraatti.fi/eduskunnan-ja-kirkolliskoko...

Käyttäjän nita kuva
Nita Hillner

Jotain kummallista on tapahtumassa Suomessa. Eikä ihmiset edes sitä huomaa. Olen kiinnittänyt huomioon sote- ja maakuntauudistuksen uutisointiin. Esimerkki: Helsingin Sanomissa ei ole analysoitu lainkaan kriitikoiden puheenvuoroja - Osmo Soininvaara, Lasse Lehtonen ja Elina Lepomäki ym.
Hesari myös nettiversiossaan piilottaa kriittiset sote-uutiset tavalla, joka vähentää uutisten lukijamäärää. Tämä tarkoittaa ett Hesari ja muutkin mediatalot auttavat hallitusta - Mediatalot eivät ajattele Suomen ja sen kansalaisten pitkän tähtäimen etua vaan jotain aivan muuta.
Mistä lähtöisin? Päätoimittajat? Suuromistajat?

Käyttäjän juhanikahelin kuva
Juhani Kahelin

Erittäin hyviä havaintoja Nita Hillneriltä.

"Hesari ja muut mediatalot auttavat hallitusta." Juuri näin.

Ajattelin laittaa linkin HS:n eiliseen (22.3.) pääkirjoitukseen mutta maksumuurin takana näyttävät olevan jo pääkirjoituksetkin. Ehkä onkin parempi niin. Vältämme pahan mielen.

"Hyvinvointivaltio sai korjausohjeita" - kuului pääkirjoituksen otsikko. Olen totaalisen kyllästynyt jo tuohon sanaan: hyvinvointi. Miksi ei tyydytä puhumaan neutraalisti voinnista, olkoon se hyvää tai pahaa, mitä vaan. Jo pelkillä sanoilla meitä johdatellaan, niinsanotusti "aivopestään".

"Suomi on maailman onnellisin maa .. tästä on syytä olla ylpeä." - Eikö vaan HS tuputa tämänkin taas kerran, nyt pääkirjoitukseensa.

"kokemus onnellisuudesta .. riippuu paljon yksilön elämäntilanteeta." Eli jos joku on onneton, surullinen, masentunut, niin kyse on vain yksilön tilanteesta, oma vika, miksi olet luuseri.

"Pienelle osalle väestöstä kasaantuu erilaisia hyvinvoinnnin riskejä ja ongelmia...". Tämän vastapuolena on "viime vuosikymmenten hyvä kehitys". Eli kyse on pienen osan riskeistä. Meidän hyvinvoivien ei niistä tarvitse itseämme syyllistää. Illallinen odottaa. Kaikki - juhosaaret, mediat, HS - toistavat samaa. Professorin palkka 7 000 - 10 000 euroa, kuukaudessa, ei vuodessa.

"Miten työttömien kannattaa ottaa vastaan pienipalkkaista työtä." Saksan mallia pohjustetaan Suomeen... Berliinin metrossa näet alistuneita kasvoja. - Muuten, Saaren toimeksiantoon ei pitänyt kuulua työ(markkina)asiat, mutta niinpävain on tämä - järeistä järein - tiensä Saarelle löytänyt.

"Saaren työryhmässä ongelmia on ratkonut joukko maan parhaita asiantuntijoita yhdessä eri ministeriöiden virkamiesten kanssa." - Jos joku vielä vänkää eliitin määritelmää, niin siinä se on.

Kaiken kaikkiaan HS:n pääkirjoitukset, suurelta osin muukin sisältö, on jumalattoman tylsää, johdattelevaa, alistavaa, muiden elittipiirien kanssa yhteen pelaavaa.

Käyttäjän nita kuva
Nita Hillner

Katson että pikaisesti pitäisi perustaa jokin "väliaikainen" netti-lehti, jossa kaikki saisivat äänensä kuuluviin.

Käyttäjän arojouni kuva
Jouni Aro

Joku kriittinen foorumi ajankohtaisille aiheille voisi olla paikallaan, aivan totta!

Hesari kirjoitti tänään jo paremmin sotesta!?

" https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005614070.html
Sote-uudistuksen valinnanvapaus taas ei tuo asiakkaalle valtaa valita mitä tahansa hoitoja, vaan hoidon tarpeen arvioi tulevaisuudessakin lääkäri tai hoitaja.
Soten valinnanvapauden suunnittelussa potilaan ja asiakkaan käsitteet hämärtyvät. Yksityisten yritysten rynnistys terveysmarkkinoille synnyttää tilanteita, joissa voi olla houkutus kutsua potilasta asiakkaaksi. Uudistetussa terveydenhuollossa potilaiden käyttöön on tarkoitus tarjota terveyspalveluun oikeuttavat asiakassetelit sen sijaan, että puhuttaisiin palvelu- tai potilasseteleistä.
"
https://www.hs.fi/paivanlehti/23022018/art-2000005...

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Kävin maanantaina verenpainekontrollissa paikallisessa terveyskeskuksessa.

Kerroin lukeneeni parisen viikkoa sitten italialaisesta nettilehdestä siellä tutkitun teinien kahvin käyttöä, mikä todettiin suureksi. Sen vähentämiseksi suunnitellaan kampanjaa, koska liika käyttö saattaa vanhemmiten aiheuttaa vaurioita.

Täysin uutta asiaa lääkärille. Tulipa mieleen ensi oireitteni ilmenneen joulukuussa nimenomaan Roomassa espressokahvilassa.

Täysin uutta asiaa lääkärille! Voivatko ne luulla tekevänsä mitä hyvänsä? Tulevat kertomaan kirkkonummelaiselle lääkärille Italian kuulumisia, senkin Rönköt!

Käyttäjän arojouni kuva
Jouni Aro

Ei se lääkärinkään valta perustu enää tietoon, potilaatkin saattavat tietää enemmän.

Ja sitten on se tekoäly, jonka kanssa voi konsultoida ennen lääkärille menoa.

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Juuri on luettu ruotsalaisten kahviloiden tulosta Suomeen ja vanhastaan marketit vetävät asiakkaita mokalle juhlimaan.

Käyttäjän arojouni kuva
Jouni Aro Vastaus kommenttiin #8

Luin Juho Saaresta akateeminen -lehdestä, jossa hän arvosti kirjastoja paikkana, johon kaikki voivat tulla.

Totta markettien olohuoneet ovat niitä nykyajan kirjastoja. Ei ihmisiä kiinnosta sivistys eikä opiskelu, kahvilat ja marketit kiinnostavat.

Käyttäjän HenteriVirkkula kuva
Henteri Virkkula

Kommentistasi käy hyvin ilmi se "lääkärit ei tiedä mitään" - asenne, joka monia potilaita näyttää vaivaavan.

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Maailman onnellisin kansa juo eniten maailmassa kahvia ja pysyy hengissä lääkkeitä syömällä!

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Olen pitkälti samaa mieltä Kahelinin kirjoituksen kanssa.

Ainoa pieni kaihertamaan jäänyt nyanssi on Käkriäisten nimittäminen Kiannon tekeleiksi. Kianto kirjoitti P.viivassaan Topi ja Riikka Romppasen elämästä korpiloukossa. Juutas ja vaimonsa Rosina olivat J.Lehtosen luomuksia. He elelivät Putkinotkon torpassaan kirjakauppias A.Muttilaisen armoissa. Sattumoisin kirjakauppias oli luonut oman Tusculuminsa itselleen ja muusalleen Lyygialle onnen tyyssijaksi. Toisenlaisia olivat elämänehdot Käkriäisille J.Lehtosen mukaan.

Käyttäjän juhanikahelin kuva
Juhani Kahelin

Oikeassa olet. Hetki sitten tuli itsellenikin mieleen että taisi Käkriäinen vaikuttaa siellä Savonlinnan kupeessa, mikä se pieni kunta olikaan (Savonranta, Enonkoski, vai...).

Kiannon henkilöiden nimiä en ikinä opi muistamaan, ehkä ne ovat liian tavanomaisia (romppanen, topi, riikka).

Mutta tuo Kianto... Ooppera Punainen viiva katsotettiin kerran koko eduskunnalla avustajineen kaikkineen. Kirjoitin siitä silloin pitkähkön kommentaarin (Puheenvuoroonkin). Nyt kun olen nähnyt Kiannon kommentteja punavangeista, niin kauhistuttaa. Kiannon sanat ovat ruminta mitä sisällissodasta ja punavangeista on kirjoitettu.

Ja juuri nyt tätä kirjoittaessani minulla on kuva- ja ääniyhteys Lapin yliopistoon jossa tarkastetaan Marjo Liukkosen väistöskirjaa Hennalan naismurhista. Äsken kerrottiin sellainenkin pikkujuttu että kunakin iltana tapettavaksi päätetyt naisvangit koottiin tiettyyn huoneeseen, yöllä kello 3 heidät vietiin saksalaisten luo, sen jälkeen klo 6 heidät vietiin ammuttaviksi. Mitähän tuossa välissä (klo 3 - klo 6) tapahtui.

Tämä nyt meni sivuun aiheesta, mutta ei täysin.

Sosiaalipsykologialla on laajat ja pitkät varjot.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Kianto oli, ilmeisesti kaikessa opportunistisuudessaan, hyvinkin raa'alla tavalla mukana punaisten demonisoinnissa. Erityisesti hän hyökkäsi punaisia naisia vastaan. Ilmeisesti hän koki heidät riittävän puolustuskyvyttömiksi maaleiksi osoittaa uskollisuuttaan ja auliuttaan voitokkkaille vallanpitäjille. Se ei kuitenkaan vähennä hänen kykyään laittaa sanoja taitavasti peräkkäin vaikka takana olevia aikomuksia saakin arvioimaan toisella tavalla.

J.Lehtonen oli käsittääkseni humaanimpi ja tarkkanäköisempi sekä yhteiskunnallisille olossuhteille että ihmisen heikkouksille.

Kiannon ja Lehtosen henkilöhahmojen nimet ovat toki sivuseikka mutta tuohon onnellisuusjupakkaan Romppaset ja Käkriäiset toki saa helpostikin liitettyä, Etenkin Käkriäiset ja A.Muttilainen Lyygiansa kanssa. Kuvaahan Lehtonen mainiosti toisaalta Muttilaisen onnellisuuden tavoittelua joka päätyy omenapuiden kuolemaan sekä Käkriäisten todellisuutta ja etenkin Rosinan ratkaisuja niissä elämisenehdoissa. Siinä onnellisuus saa perspektiiviä.

P.s. Putkinotkon esikuva oli silloisen Säämingin, nykyisen Savonlinnan Tolvanniemi joka oli Lehtosen Tusculum ja jota hänen veljensä piti pitää kunnossa.

Käyttäjän auvorouvinen kuva
Auvo Rouvinen

Nin Saari on sosiologi, ei ekonomisti. Ekonomisti on kansantaloustieteilijä.

Saari köyhyystutkimuksia teki ennen kuin Sipilä palkkasi sen tekemään lisää köyhiä.

Käyttäjän juhanikahelin kuva
Juhani Kahelin

Saaren kysymyksenasettelu ja poliittis-yhteiskunnallinen tavoitteisto (missio) on sama kuin ekonomisteilla. Erottelu on tarpeeton.

Juho Saaren, Maria Ohisalon ym "köyhyystutkimusta" on mediassa, vaaliesitteissä ties missä pidetty vahvasti esillä. Mielestäni se ei ole ollut uskottavaa tai mukaansatempaavaa, varsinkaan Saarella, ehkä Ohisalolla joiltain osin. Heidän köyhyystutkimuksessaan niinsanottu köyhyys erillistetään ja rajataan joksikin periferiailmiöksi (leipäjonot, luuserit, jälkeenjääneet). Se muuttuu leimaavaksi, muistuttaa entisaikain köyhäinhoitoa. Ei sitä kautta upota syvemmälle yhteiskunnan eriarvoistaviin rakenteisiin varsinkaan kun samaan aikaan julistetaan kuinka "enemmistöllä menee hyvin". Eli se enemmistö on normaali ja jälkeenjääneet ovat epänormaali joka jotenkin täytyy silitellä jottei se pääse häiritsemään enemmistön onnellista elämää ( = varakasta elämää, hulppeat työeläkkeet, kymppitonnien palkat, jopa Trumpiakin suuremmat miljardiomistukset).

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Käyttämäni Chromebook tarjoaa vakiopalveluna jokaiselle aamulle uuden ajatuksen. Tänään tällaisen:

-Jos useimmat meistä ovatkin häpeissään nuhjuisista vaatteista ja huonoista huonekaluista, olkaamme enemmän häpeissämme nuhjuisista ideoista ja huonoista filosofioista. "Albert Einstein

Käännös on minun ja Googlen. "If most of us are ashamed of shabby clothes and shoddy furniture, let us be more ashamed of shabby ideas and shoddy philosophies.” Albert Einstein

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Kommenttini sopii tänne eins-teineille yhtä hyvin kuin Arto Luukkasen blogin teologeille:

Monet kääntävät kelloja tänään manuaalisesti, digiaikaan siirtyneiden ei tarvitse,

Medialukutaitoiset huomasivat eilen maikkarin tiedottavan haastattelevansa yläsavolaista Seppo Kääriäistä seitsemän uutisissa, mutta juutuinkin katsomaan Tappara-Kalpa matsia, joten jäi Seppo näkemättä, vaikka tiedänkin tätä blogia seurattavan manuaalisessa ohjauksessa kalustetuissa huoneissa.

"Jos ihmiset eivät naura unelmillesi, ne eivät ole tarpeeksi suuria." Grayson Marshall (Chromebookin päivän ajatelma tänään)

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Nyt en malta olla saivartelematta. Ihan mekaanisen rataskoneiston varassa jännitetyn jousen voimalla toimiva viisarikellokin on digitaalinen sillä se esittää ajan lineaarista etenemistä numeroina kun viisari sojottaa milloin mihinkin kohtaan numeroidulla kellotaululla ja numeroitahan "digit" ovat. Sana "digitaalinen" kun tarkoittaa numeroin ilmaisevaa, numeroihin perustuvaa, numeroita vastaavia signaaleja käyttävää.

Tarkempaa olisi kai puhua elektroniikkaa hyödyntävästä tiedonsiirron ja -käsittelyn teknisistä laitteista sekä niiden hyödyntämisestä arkipäivän touhuissa ja itsensä viihdyttämisessä.

P.s. G.Marshall:n ajatelma on kerrassaan mainio.

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Ajattelin lähinnä nuorempaa polvea joka katsoo ajan kännykästä tai läppäristä eikä enää käytä manuaalista justeeraamista vaativaa rannekelloa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset